Φυσικά ενισχυτικά για να νιώθεις καλά!

Οι νεαρές αθλήτριες  που βρίσκονται στο στάδιο της εφηβικής ανάπτυξης, έχουν ιδιαίτερες διατροφικές απαιτήσεις και αυξημένες ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να καταναλώνουν τροφές με μεγαλύτερη θρεπτική και θερμιδική αξία σε σχέση με τις έφηβες που δεν αθλούνται. Υπάρχουν τροφές που διαθέτουν πολλά από τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για μια αθλήτρια, είναι νόστιμες και κυρίως είναι  τροφές που προάγουν τη σωστή ανάπτυξη των εφήβων κοριτσιών. Αυτές λέγονται υπερ- τροφές και έχεις  πολλούς λόγους να τις βάλεις στο καθημερινό σου διαιτολόγιο, ιδιαίτερα αν αθλείσαι. Ακολουθούν κάποιες από αυτές τις τροφές που μπορούν να ενισχύσουν την ενέργεια και τις επιδόσεις σου.

Δημητριακά : Τροφές όπως η Βρώμη και η Κινόα που είναι πλούσιες σε ασβέστιο, μαγνήσιο, βιταμίνη Ε και βιταμίνη Β, κάλιο και πρωτεΐνες. Είναι εξαιρετικές πηγές ενέργειας για πριν και μετά την προπόνηση.

Βασιλικός Πολτός: Γεμάτος με  βιταμίνες του συμπλέγματος Β, αλλά και  ανόργανα άλατα, ιχνοστοιχεία σίδηρο, χαλκό, κάλιο, φώσφορο καθώς επίσης αμινοξέα και σημαντικά λιπαρά οξέα, ο βασιλικός πολτός τονώνει, αναπληρώνει την ενέργεια, διεγείρει τη φυσική άμυνα του οργανισμού, αυξάνει την αντοχή του σώματος  στην κόπωση.

Λιπαρά Ψάρια: Οι σαρδέλες, οι ρέγγες, ο σολομός και οι πέστροφες είναι γνωστά για την υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα 3, ένα φυσικό ενισχυτικό της λειτουργίας του εγκεφάλου.

Ξηροί καρποί: Είναι γεμάτοι με καλά λιπίδια που αποδεδειγμένα βοηθούν στον έλεγχο της όρεξης. Ένα σνακ υψηλό σε πρωτεΐνες όπως τα αμύγδαλα, μπορεί να αυξήσει την καύση των θερμίδων για περισσότερο από τρεις ώρες. Καταναλώστε τους πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος της προπόνησης, τουλάχιστον 3 με 5 φορές την εβδομάδα.

Γιαούρτι: Είναι ένα προβιοτικό που περιέχει υψηλή ποσότητα  καλών βακτηρίων και ασβεστίου που ενισχύουν την λειτουργία του εντέρου αλλά και την ενδυνάμωση των οστών. Tα προβιοτικά είναι φυσικά«καλά» βακτήρια που ζουν στο έντερό μας και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην συνολική ευεξία μας, δηλαδή βοηθούν στην πέψη, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και καταναλώνουν τα «κακά» βακτήρια.

Κακάο: Έρευνες έχουν δείξει ότι έχει την ικανότητα να εκτοξεύει στα ύψη την ενέργεια, ενώ βοηθά τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Πράσινο τσάι: Το πράσινο τσάι είναι μια υγιεινή επιλογή, πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Οι ουσίες αυτές προστατεύουν τους ιστούς του οργανισμού και τα  κύτταρα από διάφορες βλάβες και γήρανση και συμβάλλουν, σύμφωνα με την παραπάνω θεωρία, στην προστασία του εγκεφάλου και τη διαδικασία της μάθησης.

Να θυμάσαι ότι οι τροφές που καταναλώνουμε καθημερινά δεν είναι πλέον τόσο άμεσα διαθέσιμες από την παραγωγή στην κατανάλωση και δέχονται συχνά διάφορες επεξεργασίες, γι’ αυτό και τείνουν να είναι φτωχότερες σε θρεπτική αξία σε σχέση με παλαιότερα. Επίσης, σε αυτό έχει συμβάλει καθοριστικά και η μόλυνση του περιβάλλοντος με τη  διάβρωση των εδαφών λόγω της αλόγιστης χρήσης αζωτούχων λιπασμάτων για τη παραγωγή τους. Ένας σημαντικός λόγος για να  εντάξεις κάποιες υπερ-τροφές (super-foods) στο καθημερινό  σου  διαιτολόγιο είναι ότι οι τροφές αυτές σου παρέχουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός σου καθημερινά για να αναπτυχθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να έχει την ενέργεια που απαιτεί ο σημερινός τρόπος ζωής.

Με τη συνεργασία:

Μαρία Σκούρα, Διατροφολόγος, Επιστημονική Συνεργάτης, Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής

Share on FacebookTweet about this on Twitter
Μεταβολισμός και μεταβολικός ρυθμός
Η διατροφή μπορεί να κάνει θαύματα!
Γυμναστική και ευεξία