Μήπως τα μαθήματα σε δυσκολεύουν πολύ;
Η εφηβεία είναι για τα περισσότερα κορίτσια, αλλά και για τις οικογένειές τους, μια χρονική περίοδος που δεν εξελίσσεται με τον ίδιο τρόπο για όλους κι αυτό εξαρτάται από ατομικούς, οικογενειακούς και κοινωνικούς παράγοντες. Διάφορα θέματα μπορεί να προκύψουν ή να γίνουν εντονότερα στην διάρκεια της εφηβείας, όπως για παράδειγμα αλλαγές στη συμπεριφορά, συναισθηματικές δυσκολίες, αλλαγές στις συνήθειες διατροφής κα. Ένα από τα πιο συχνά θέματα που μπορεί να παρουσιαστεί πιο έντονα στην εφηβεία, εάν δεν έχει γίνει αντιληπτό σε μικρότερη ηλικία, είναι οι μαθησιακές δυσκολίες.
Oι μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται σε παιδιά κι εφήβους που ενώ έχουν φυσιολογικό δείκτη νοημοσύνης και φοιτούν κανονικά στο σχολείο, χωρίς απουσίες, δυσκολεύονται στη διαδικασία της μάθησης, στο γραπτό ή και στον προφορικό λόγο και στους μαθηματικούς υπολογισμούς. Μπορεί δηλαδή να έχουν δυσκολία στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στο να εκφράσουν τις σκέψεις τους γραπτώς, στα μαθηματικά κλπ. Κατά συνέπεια μπορεί να παρουσιάζουν αντίστοιχα: δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δυσλεξία κα.
Οι έφηβοι με παρόμοιες δυσκολίες συχνά αναφέρουν πως…
• Δεν καταφέρνουν όλες τις φορές να παρακολουθήσουν οδηγίες ή να καταλάβουν τι ακριβώς τους ζητάνε
• Συχνά καταβάλουν κόπο για να θυμηθούν κάτι, ακόμα κι αν το έχουν μόλις ακούσει
• Δεν έχουν καλή επίδοση στο σχολείο (προβλήματα στο διάβασμα, στην ορθογραφία, στην αριθμητική), ενώ προσπαθούν αρκετά οι επιδόσεις στους βαθμούς τους δεν είναι καλές και αυτό δεν οφείλεται στην τεμπελιά και η δυσκολία τους να συγκεντρωθούν στο μάθημα δεν είναι αποτέλεσμα αδιαφορίας.
Εξαιτίας των παραπάνω δυσκολιών πολλά κορίτσια μπορεί να…
• Να απογοητεύονται συχνά
• Να ντρέπονται, να θυμώνουν κι να απομονώνονται
• Να έχουν άγχος και μπορεί να εμφανίσουν διάφορα σωματικά συμπτώματα
• Ακόμα και να σκέφτονται να εγκαταλείψουν το σχολείο. Μια τέτοια αντίδραση όμως, δεν σου προσφέρει κανένα όφελος, ενώ παράλληλα βλάπτεις τον ίδιο σου τον εαυτό.
Είναι πολύ σημαντικό εάν έχεις κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες, να λάβεις άμεσα κατάλληλη φροντίδα και βοήθεια.
Σύμφωνα με έρευνες το 15-20% του μαθητικού πληθυσμού φαίνεται να αντιμετωπίζει περισσότερο η λιγότερο κάποιο πρόβλημα ή δυσκολία σε κάποιο τομέα ή αντικείμενο της μάθησης.
Στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», υπάρχει Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο για την διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών. Μπορείς να απευθυνθείς εκεί για μια αξιολόγηση και οι ειδικοί θα σε κατευθύνουν για το πώς μπορείς να παρακολουθήσεις κατάλληλα διαμορφωμένα προγράμματα αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών. Εάν τελικά αντιμετωπίζεις κάποια μαθησιακή δυσκολία μπορείς να ενημερώσεις το σχολείο σου και να έχεις κάποια εξειδικευμένη αντιμετώπιση στον τρόπο που εξετάζεσαι από τους καθηγητές σου. Για παράδειγμα μπορεί να σου παρέχουν περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσεις τις εξετάσεις σου, να έχεις κάποια επιείκεια στην αξιολόγησή σου όπως στην περίπτωση που παρουσιάζεις δυσορθογραφία ή ακόμα και να εξετάζεσαι προφορικά όταν παρουσιάζεις δυσλεξία ή άλλες δυσκολίες στο γραπτό λόγο.
Η κλινική εικόνα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στην σχολική ηλικία είναι διαφορετική σε κάθε άτομο και έχει να κάνει με το είδος της δυσκολίας, την αιτιολογία, τα συμπτώματα, πως αντιδρά το παιδί και η οικογένεια στη μαθησιακή δυσκολία κα. Τα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν κάποια μαθησιακή δυσκολία, αλλά σε αυτό συμβάλλει πολύ και η επίδραση του περιβάλλοντος. Όλες αυτές οι πληροφορίες είναι ενδεικτικές χωρίς να υπάρχει ένα επίσημο καταγεγραμμένο ποσοστό για τους εφήβους στην Ελλάδα, (άλλωστε οι μαθησιακές δυσκολίες διαφέρουν από χώρα σε σε χώρα) που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες.
Είναι σημαντικό να γνωρίζεις ότι είναι απαραίτητο το σχολείο, η οικογένεια και οι ειδικοί, να σε βοηθήσουν να αντιμετωπίσεις το όποιο μαθησιακό πρόβλημα, αξιοποιώντας με τον σωστό τρόπο, όλες τις δυνατότητές σου.
Να θυμάσαι ότι η μάθηση είναι δικαίωμα σου και ότι κάθε άνθρωπος μαθαίνει με τον δικό του τρόπο!
Σε συνεργασία:Χρυσάνθη Ανομίτρη
Παιδοψυχίατρος, Επιστ. Συνεργάτης Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής
Άρτεμις Τσίτσικα
Επικ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής – Εφηβικής Ιατρικής, Επιστ. Υπεύθυνος Προγράμματος «ΠΡΟΛΗΨΗ» Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής